Sayang Sahabat Sekalian Kerana Allah.

Tuesday, 14 May 2013

PENDEKATAN DALAM MENGAJAR MEMBACA


Holistik
Pendekatan dalam mengajar membaca dari segi holistik adalah menggabungkan keseluruhan kemahiran berbahasa iaitu mendengar, bertutur (kecuali mereka yang mempunyai kecacatan kekal pendengaran dan pertuturan), membaca, menulis dan berfikir. Setiap kemahiran seharusnya diajar secara serentak dan bukannya terpisah-pisah. Hal ini demikian kerana semua aspek kemahiran tersebut terbina secara bersepadu dan saling membantu antara satu sama lain.
     Penekanan terhadap aspek bacaan dilakukan pada peringkat awal persekolahan lagi. Kanak-kanak diajar huruf A hingga Z dengan cara membaca carta huruf dan kad imbas. Penekanan bacaan ini tertumpu kepada mengenal huruf semata-mata setelah itu kanak-kanak akan diajar menyebut huruf-huruf tersebut. Perkembangan pendidikan juga percaya bahawa kanak-kanak perlu diajar membaca terlebih dahulu kemudian barulah diajar menulis.
    Sekiranya seseorang murid lambat didedahkan dengan kemahiran membaca dan menulis secara bersepadu, hal ini akan menyebabkan proses menguasai kedua-dua kemahiran tersebut akan terbantut.
     Kanak-kanak bukan sahaja dilatih dengan menggunakan carta huruf dan kad imbas semata-mata, namun kaedah lain perlu dipelbagaikan bagi meningkatkan kemahiran membaca dan menulis. Mereka seharusnya disuakan dengan pelbagai jenis bahan bacaan yang diterbitkan dalam bentuk asal seperti buku cerita yang mempunyai tema yang menarik. 

Whole Language (Keseluruhan Bahasa)

Pendekatan Bahasa Bersepadu Berdasarkan Falsafah Bahasa Keseluruhan
Pendekatan yang digunakan adalah falsafah bahasa menyeluruh bagi mengajar membaca dan perkembangan bahasa untuk pelajar-pelajar daripada pelbagai budaya. Ciri utama pendekatan ini mencerminkan teori utama yang menekankan pemerolehan bahasa kedua dan membina kekuatan linguistik pelajar. Tujuan pengajaran bersepadu adalah membina dan meningkatkan pengetahuan asas pelajar. Pendekatan ini turut menggabungkan bahasa dengan aspek lain pengajaran bahasa seperti pengajaran bidang isi kandungan dalam sains sosial atau sains tulen. Cara pendekatan ini adalah pelajar melakukan pembacaan bagi keseronokan dan mendapatkan maklumat. Guru hanya membantu pelajar yang memerlukan bantun pada masa tertentu tetapi bimbingan guru difokuskan ke arah menyelesaikan masalah.
Selain itu, pelajar berkongsi dengan rakannya dan mngaitkan kebolehan membaca dengan pencapaian lisan ataupun tulisan yang enjadi matlamat utama pengajaran bahasa yang menyeluruh. Dalam pada itu, bahan bacaan yang bersifat dapat diramal sesuai bagi membina bahasa pelajar.

Pendekatan Binaan 
Pendekatan ini juga dikenali sebagai pendekatan sintesis. Pengajaran bacaan bagi pendekatan ini dimulakan dengan memperkenalkan unsur-unsur yang terkecil terlebih dahulu kemudian diikuti dengan unsur yang lebih besar. Murid-murid diperkenalkan dengan huruf-huruf terlebih dahulu kemudian diikuti dengan suku kata, perkataan, rangkai kata, ayat dan cerita. Kaedah yang sesuai dengan kaedah ini ialah kaedah abjad.

Pendekatan Cerakinan

 Pendekatan ini turut dikenali sebagai pendekatan analisis. Pendekatan pengajaran ini adalah mendahulukan unsur yang besar kemudian unsur itu dicerakinkan kepada unsur-unsur yang kecil yang membentuk struktur yang besar. Pengajaran bacaan ini dimulakan dengan memperkenalkan ayat kepada murid kemudian ayat itu dicerakinkan kepada perkataan-perkataan dan daripada perkataan dipecahkan pula kepada suku kata dan seterusnya huruf-huruf. Kaedah yang bersesuaian dengan pendekatan ini ialah kaedah pandang dan sebut. Hal ini demikian kerana di dalamnya terangkum kaedah seluruh perkataan, kaedah rangkai kata, kaedah ayat dan kaedah cerita.

Pendekatan Elektif
Pendekatan ini juga dikenali sebagai pendekatan campuran. Pendekatan ini menggabungkan kedua-dua pendekatan iaitu pendekataan binaan dan pendekatan cerakinan. Pendekatan ini mengambil ciri-ciri yang terbaik daripada kedua-duanya disesuaikan dengan keadaan murid-murid, situasi bilik darjah dan bahan pengajaran. Pendekatan ini harus dijalankan dengan sistematik dan dirancang dengan sebaik mungkin. Selain itu, ia mestilah dipertimbangkan dengan semasak-masaknya akan sifat ejaan bahasa Malaysia yang fonemik, struktur suku kata, tatabahasa, sistem sebutan dan sebagainya.





No comments:

Post a Comment