Paparan kali
ini kami akan menerangkan mengenai teori proses mebaca.
Sepertimana
yang kita tahu, membaca merupakan satu proses memperoleh tafsiran yang
bermakna. Kita selalunya melakukan
proses membaca untuk mendapatkan ilmu pengetahuan, berkongsi maklumat, untuk
perhubungan dan lain-lain lagi.
Walaupun
manusia telah mula menguasai kemahiran membaca kira-kira lima abad yang lalu,
namun tidak banyak yang diketahui tentang proses membaca ini sehinggalah
kira-kira tiga suku abad abad yang lalu. Terdapat
pelbagai teori yang telah ditemui pada sekitar awal abad yang ke-20, khususnya
dalam bidang pendidikan yang berkaitan membaca dan proses menguasai maklumat.
Teori Ahli Sains Kognitif
Sains
kognitif merupakan satu kajian saintifik yang bermatlamat untuk memahami sifat
semula jadi fikiran manusia. Ia merangkumi pelbagai bidang termasuk kecerdasan
buatan, linguistik, antropologi, psikologi, neurosains', falsafah, dan
pendidikan. Semua bidang ini digabungkan
bagi memahami bagaimana manusia memperoleh kecerdikan menerusi fungsi otak.
Klik untuk paparan penuh
Klik untuk paparan penuh
Model Membaca
Model teori
membaca lahir dari perspekif bagaimana sesuatu makna atau idea yang ingin
disampaikan penulis dapat di fahami dari sesuatu bahan bacaan.
Beberapa
model boleh digunakan bagi pengajaran membaca di sekolah menengah. Model
tersebut telah digunakan dalam pelbagai penyelidikan yang telah dijalankan bagi
melihat keberkesanan pengajaran membaca dalam kalangan murid sekolah dan
pendidikan awal kanak-kanak .
1. Model
Top-down (Atas ke bawah)
Klik untuk paparan penuh
2. Model
Bottom-up (Bawah ke atas)
Klik untuk paparan penuh
3. Model
Interaktif
Sila klik untuk paparan penuh
4. Model
Transactional
Model
ini diperkenalkan oleb Bill Huitt (1994).
Sila klik untuk paparan penuh
No comments:
Post a Comment