Sayang Sahabat Sekalian Kerana Allah.

Tuesday, 14 May 2013

TEORI MEMBACA


Paparan kali ini kami akan menerangkan mengenai teori proses mebaca.
Sepertimana yang kita tahu, membaca merupakan satu proses memperoleh tafsiran yang bermakna.  Kita selalunya melakukan proses membaca untuk mendapatkan ilmu pengetahuan, berkongsi maklumat, untuk perhubungan dan lain-lain lagi.

Walaupun manusia telah mula menguasai kemahiran membaca kira-kira lima abad yang lalu, namun tidak banyak yang diketahui tentang proses membaca ini sehinggalah kira-kira tiga suku abad abad yang lalu. Terdapat pelbagai teori yang telah ditemui pada sekitar awal abad yang ke-20, khususnya dalam bidang pendidikan yang berkaitan membaca dan proses menguasai maklumat.




Teori Ahli Sains Kognitif

Sains kognitif merupakan satu kajian saintifik yang bermatlamat untuk memahami sifat semula jadi fikiran manusia. Ia merangkumi pelbagai bidang termasuk kecerdasan buatan, linguistik, antropologi, psikologi, neurosains', falsafah, dan pendidikan. Semua  bidang ini digabungkan bagi memahami bagaimana manusia memperoleh kecerdikan menerusi fungsi otak.

          Klik untuk paparan penuh



                  Klik untuk paparan penuh




Model  Membaca

Model teori membaca lahir dari perspekif bagaimana sesuatu makna atau idea yang ingin disampaikan penulis dapat di fahami dari sesuatu bahan bacaan.
Beberapa model boleh digunakan bagi pengajaran membaca di sekolah menengah. Model tersebut telah digunakan dalam pelbagai penyelidikan yang telah dijalankan bagi melihat keberkesanan pengajaran membaca dalam kalangan murid sekolah dan pendidikan awal kanak-kanak .



1. Model Top-down (Atas ke bawah)



Klik untuk paparan penuh


2.    Model Bottom-up (Bawah ke atas)



Klik untuk paparan penuh



3. Model Interaktif





Sila klik untuk paparan penuh





4.    Model Transactional

Model ini diperkenalkan oleb Bill Huitt (1994).


Sila klik untuk paparan penuh





















No comments:

Post a Comment