Masalah Membaca
Masalah membaca di kalangan murid sekolah
bukanlah perkara luar biasa lagi walaupun mereka telah mengikuti pembelajaran
bacaan terutamanya dalam pelajaran mata pelajaran Bahasa Melayu. Kemahiran
membaca adalah merentas semua mata pealajaran dan kelemahan dalam kemahiran
membaca akan menyebabkan pencapaian rendah dalam pelajaran di sekolah.
Jenis Masalah Bacaan
Masalah membaca di kalangan murid sekolah
bukanlah perkara luar biasa lagi walaupun mereka telah mengikuti pembelajaran
bacaan terutamanya dalam pelajaran mata pelajaran Bahasa Melayu. Kemahiran
membaca adalah merentas semua mata pealajaran dan kelemahan dalam kemahiran
membaca akan menyebabkan pencapaian rendah dalam pelajaran di sekolah.
Jenis Masalah Bacaan
Masalah membaca di kalangan murid sekolah
bukanlah perkara luar biasa lagi walaupun mereka telah mengikuti pembelajaran
bacaan terutamanya dalam pelajaran mata pelajaran Bahasa Melayu. Kemahiran
membaca adalah merentas semua mata pealajaran dan kelemahan dalam kemahiran
membaca akan menyebabkan pencapaian rendah dalam pelajaran di sekolah.
Jenis Masalah Bacaan
a) Membuang/meninggalkan
(omission)
Bunyi huruf, perkataan, dan imbuhan
ditinggalkan ketika membaca, misalnya ”buah” disebut ’uah”, ”kering” disebut
”kerin”. Perkataan dalam ayat juga kerap ditinggalkan semasa membaca.
b)
Ulangan (repetition)
Mengulang-ulang perkataan atau suku kata semasa
membaca dan perbuatan mengulang ini bukan disebabkan gagap.
c) Gantian (subtitute)
Menggantikan huruf atau perkataan dalam ayat yang dibaca, misalnya "ladang" disebut "lalang"
c) Gantian (subtitute)
d) Tambahan (insertion)
Bunyi huruf atau perkataan ditambah semasa membaca misalnya "buah" disebut "buwah" . Manakala penambahan berlaku seperti berikut:
“Saya suka
makan rojak.” dibaca sebagai
“Saya sangat suka makan rojak.”
e) Pembalikan
(reversals)
Huruf, perkataan, atau frasa dibaca secara terbalik
atau songsang.
Contoh ;
”Bala” disebut ”laba”, manakala pembalikan
perkataan dalam ayat berlaku apabila perkataan diubah kedudukannya, contoh:
”Dia makan nasi” dibaca sebagai ” Dia nasi makan”
Huruf, perkataan, atau frasa dibaca secara terbalik atau songsang.
f) Tidak kenal huruf
Sering berlaku terutama kepada kanak-kanak yang baru belajar
mengeja. Hal ini menyebabkan kebanyakan kanak-kanak hanya meneka huruf yang
mereka lihat.
g) Salah sebutan
Salah sebutan terjadi apabila kanak-kanak tidak
mengenal huruf atau tidak tahu membunyikan sesuatu huruf.
No comments:
Post a Comment