Sayang Sahabat Sekalian Kerana Allah.

Tuesday, 14 May 2013



Masalah Membaca

Masalah membaca di kalangan murid sekolah bukanlah perkara luar biasa lagi walaupun mereka telah mengikuti pembelajaran bacaan terutamanya dalam pelajaran mata pelajaran Bahasa Melayu. Kemahiran membaca adalah merentas semua mata pealajaran dan kelemahan dalam kemahiran membaca akan menyebabkan pencapaian rendah dalam pelajaran di sekolah.


Jenis Masalah Bacaan 

a)    Membuang/meninggalkan (omission)
Bunyi huruf, perkataan, dan imbuhan ditinggalkan ketika membaca, misalnya ”buah” disebut ’uah”, ”kering” disebut ”kerin”. Perkataan dalam ayat juga kerap ditinggalkan semasa membaca.


b)    Ulangan (repetition)
Mengulang-ulang perkataan atau suku kata semasa membaca dan perbuatan mengulang ini bukan disebabkan gagap.




c) Gantian (subtitute) 
Menggantikan huruf atau perkataan dalam ayat yang dibaca, misalnya "ladang" disebut "lalang"


d) Tambahan (insertion)
Bunyi huruf atau perkataan ditambah semasa membaca misalnya "buah" disebut "buwah" . Manakala penambahan berlaku seperti berikut:

 “Saya suka makan rojak.” dibaca sebagai  
“Saya sangat suka makan rojak.”


e) Pembalikan (reversals)
Huruf, perkataan, atau frasa dibaca secara terbalik atau songsang.
 

Contoh ;
”Bala” disebut ”laba”, manakala pembalikan perkataan dalam ayat berlaku apabila perkataan diubah kedudukannya, contoh: ”Dia makan nasi” dibaca sebagai ” Dia nasi makan”



f) Tidak kenal  huruf
Sering berlaku terutama kepada kanak-kanak yang baru belajar mengeja. Hal ini menyebabkan kebanyakan kanak-kanak hanya meneka huruf yang mereka lihat.

g) Salah sebutan
Salah sebutan terjadi apabila kanak-kanak tidak mengenal huruf atau tidak tahu membunyikan sesuatu huruf. 



No comments:

Post a Comment