Sayang Sahabat Sekalian Kerana Allah.

Tuesday, 14 May 2013


Belajar Membaca
Belajar membaca merupakan asas penting dalam penguasaan kognitif dan persekitaran sosial manusia (Yahya, 2004). Kaedah fonik merupakan salah satu kaedah mengajar asas membaca yang sesuai diaplikasikan pada peringkat prasekolah. Kaedah ini menekankan teknik asosiasi yang mengaitkan satu aksi yang dilakonkan sambil membunyikan bunyi yang relevan dengan bunyi yang hendak diajar. Teknik ini dapat meningkatkan daya ingatan, penglihatan dan pendengaran di samping menjadikan sesi pembelajaran lebih menyeronokkan (Othman dan Nik Eliani, 2009). 

Tahap Awal Membaca
Proses awal yang berlaku ketika seseorang itu ingin membaca adalah memproses maklumat. Untuk memproses maklumat visual akan memakan masa dan had masa yang diperlukan bergantung kepada berapa banyak maklumat yang diperlukan. Apabila kita membaca, mata kita akan bergerak dengan cara melompat-lompat iaitu dikenali sebagai ginjatan (saccades). Antara ginjatan terdapat satu tempoh yang dikenali sebagai penetapan (fixation). Pada zaman yang serba moden ini, terdapat satu peralatan yang dinamakan ‘eye tracker’ bagi merakamkan apa yang berlaku ketika seseorang itu sedang membaca. Semasa ginjatan, tiada maklumat yang dirakam. Tempoh penetapan sesuatu perkataan bergantung kepada tiga faktor iaitu kesan kepanjangan, kesan kekerapan dan kesan konteks.



Kesan Kepanjangan.
Panjang pendek sesuatu perkataan dapat memberi kesan kepada pembacaan seseorang. Perkataan yang pendek lebih mudah dibaca berbanding perkataan yang panjang. Misalnya kata ‘awan’ lebih mudah dibaca berbanding kata ‘transmigrasi’. 

Kesan Kekerapan
Kekerapan sesuatu perkataan juga menjadi faktor penyumbang kepada mudah
atau sukar sesbuah pembacaan. Perkataan yang kerap ditemui dan digunakan lebih mudah dibaca berbanding perkataan yang jarang digunakan. Contohnya perkataan ‘tempurung’ berbanding perkataan ‘lembayung’.

Kesan Konteks.
Konteks yang pelbagai turut mempengaruhi kebolehbacaan seseorang. Perkataan yang wujud berbeza-beza mengikut konteks misalnya perkataan ‘komposit’ yang seringkali digunakan dalam konteks ekonomi. Selain itu, perkataan ‘kalkulus’ yang digunakan dalam konteks matematik.

No comments:

Post a Comment