Belajar Membaca
Belajar membaca merupakan asas penting dalam
penguasaan kognitif dan persekitaran sosial manusia (Yahya, 2004). Kaedah fonik
merupakan salah satu kaedah mengajar asas membaca yang sesuai diaplikasikan
pada peringkat prasekolah. Kaedah ini menekankan teknik asosiasi yang
mengaitkan satu aksi yang dilakonkan sambil membunyikan bunyi yang relevan
dengan bunyi yang hendak diajar. Teknik ini dapat meningkatkan daya ingatan,
penglihatan dan pendengaran di samping menjadikan sesi pembelajaran lebih
menyeronokkan (Othman dan Nik Eliani, 2009).
Tahap Awal Membaca
Proses awal yang berlaku ketika seseorang itu
ingin membaca adalah memproses maklumat. Untuk memproses maklumat visual akan
memakan masa dan had masa yang diperlukan bergantung kepada berapa banyak
maklumat yang diperlukan. Apabila kita membaca, mata kita akan bergerak dengan
cara melompat-lompat iaitu dikenali sebagai ginjatan (saccades). Antara
ginjatan terdapat satu tempoh yang dikenali sebagai penetapan (fixation). Pada
zaman yang serba moden ini, terdapat satu peralatan yang dinamakan ‘eye
tracker’ bagi merakamkan apa yang berlaku ketika seseorang itu sedang membaca.
Semasa ginjatan, tiada maklumat yang dirakam. Tempoh penetapan sesuatu
perkataan bergantung kepada tiga faktor iaitu kesan kepanjangan, kesan
kekerapan dan kesan konteks.
Kesan
Kepanjangan.
Panjang pendek
sesuatu perkataan dapat memberi kesan kepada pembacaan seseorang. Perkataan
yang pendek lebih mudah dibaca berbanding perkataan yang panjang. Misalnya kata
‘awan’ lebih mudah dibaca berbanding kata ‘transmigrasi’.
Kesan Kekerapan
Kekerapan sesuatu perkataan juga menjadi faktor
penyumbang kepada mudah
atau sukar sesbuah pembacaan. Perkataan yang kerap
ditemui dan digunakan lebih mudah dibaca berbanding perkataan yang jarang
digunakan. Contohnya perkataan ‘tempurung’ berbanding perkataan ‘lembayung’.
Kesan Konteks.
Konteks yang
pelbagai turut mempengaruhi kebolehbacaan seseorang. Perkataan yang wujud
berbeza-beza mengikut konteks misalnya perkataan
‘komposit’ yang seringkali
digunakan dalam konteks ekonomi. Selain itu, perkataan ‘kalkulus’ yang digunakan dalam konteks
matematik.
No comments:
Post a Comment